Het voorjaar staat voor de deur. Het moment dat Nederlanders massaal hun zonnebril tevoorschijn halen om van de eerste zonnestralen te genieten.
Hoewel 70 procent van de Nederlanders in het voorjaar een zonnebril draagt, zijn zij niet erg zuinig op deze onmisbare accessoire. Bij maar liefst de helft van de Nederlanders is zijn of haar zonnebril wel eens spoorloos verdwenen en 70 procent heeft wel eens te maken met een beschadigd of kapot montuur. Bovendien is de zonnebril het meest zoekgeraakte accessoire op vakantie. 37 procent is zijn of haar zonnebril wel eens verloren op reis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een kwart van de Nederlanders ieder jaar een nieuwe zonnebril koopt.
Ondanks het feit dat de Nederlander niet erg zorgvuldig omgaat met de zonnebril, is het wel een favoriete accessoire; de zonnebril wordt door 85 procent gedragen in de auto, 67 procent draagt ‘m tijdens het wandelen, fietsen en op het terras. Zelfs in het zwembad houdt 44 procent zijn/haar zonnebril op. Vooral jongeren zien de zonnebril als een modeaccessoire; 57 procent vindt het belangrijk dat de zonnebril past bij de kleding en overige accessoires. Naar het merk wordt overigens nauwelijks gekeken. Veel belangrijker wordt het model gevonden, dat volgens 80 procent goed moet passen bij het gezicht.
Bijna de helft van de jongeren geeft aan een nieuwe zonnebril te kopen als ze uitgekeken zijn op hun oude model. 48 procent van de jongeren koopt dan ook meer dan één keer per jaar een nieuwe zonnebril. Ouderen kopen minder vaak een zonnebril; ongeveer de helft van de ouderen boven de 50 jaar koopt niet eens om de twee jaar een bril. Eén van de opgegeven redenen om niet regelmatig een zonnebril aan te schaffen is het dragen van een zonnebril op sterkte, waardoor het regelmatig vernieuwen soms kostbaar kan zijn.